Tuesday, January 13, 2015

PPIM Desak Kerajaan Tangani Isu Caj Melampau

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mencadangkan supaya satu sistem atau suruhanjaya ditubuhkan kerajaan bagi membendung masalah caj tersembunyi yang melampau yang kini dilihat amat membebankan pengguna.


PPIM Desak Kerajaan Tangani Isu Caj Melampau, info, terkini, berita, caj melampau kepada pengguna,
PKetua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan (dua dari kanan) dalam sidang media persatuan itu berkaitan isu caj melampau di Sembang-Sembang Cafe hari ini. - Foto MYNEWSHUB.CC

Caj tersembunyi dirujuk beliau kepada caj seperti bayaran penyambungan semula Astro, caj penggunaan kad ‘Touch n Go’ dan caj-caj tersembunyi yang dikenakan oleh bank untuk urusan perbankan.

Bayaran yang dikenakan syarikat telekomunikasi berkaitan perkhidmatan antaranya perkhidmatan pelan data internet yang dilihat tidak telus dan  membebankn pengguna turut dikategorikan sebagai penipuan.
MENARIK – Siapa Pantau Kesahihan Jumlah Penggunaan Pelan Data Telco?

Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata caj berkenaan dikenakan dengan kos yang tidak munasabah dan ia disifatkan beliau sebagai satu penipuan kepada pengguna.
Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan


PPIM Desak Kerajaan Tangani Isu Caj Melampau, info, terkini, berita, caj melampau kepada pengguna,
Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan

“Sebenarnya kalau kita lihat di sekeliling kita, satu perkara yang dilihat amat jelas adalah.. kita pengguna ditipu daripada buaian ke liang lahad,” katanya dalam satu sidang media hari ini.

Beliau berkata sejak kebelakangan ini kes penipuan seperti itu dilihat lebih kerap seumpama pesta naik harga padahal minyak ketika ini harganya sedang turun.

Nadzim membuat contoh kad tempat letak kereta yang akan dicaj RM100 jika hilang padahal kos pembuatan kad berkenaan tidak pun mencecah sebegitu rupa.

“Soalnya, siapa yang membenarkan mereka ini letak caj yang tidak munasabah dan tidak masuk akal?,” katanya.

Beliau meminta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) untuk melihat masalah berkenaan berkaitan caj-caj melampau seperti itu.

“Kita perlu ada satu jenis undang-undang ataupun satu akta untuk mengawal caj-caj ini tetapi ia perlu ada kaedah tertentu.

“Kita mungkin mohon kepada KPDNKK untuk mengkoordinasikan caj-caj ini yang amat terkesan kepada pengguna,” katanya.

Selain kerajaan, beliau turut menyeru kepada golongan pengguna untuk bangkit dan melakukan sesuatu dan perlu sedar serta jangan membiarkan perkara ini berterusan.



Sumber : mynewshub.cc