Sunday, March 1, 2015

Serpihan Terbesar Pesawat QZ8501 Ditemui

Bahagian terbesar bangkai pesawat AirAsia Indonesia yang terhempas di Laut Jawa pada Disember lalu berjaya dinaikkan pasukan mencari dan menyelamat negara itu.


Serpihan Terbesar Pesawat QZ8501 Ditemui , info, terkini, berita nahas pesawat QZ8501, Bangkai Utama Pesawat AirAsia QZ8501 Telah Ditemui,

Ketua Badan Mencari dan Menyelamat Nasional (Basarnas), Bambang Soelistyo berkata, serpihan terbesar itu berjaya dibawa naik dari dasar laut dan telah diangkat ke kapal pengangkut.

"Kita berjaya membawa naik bahagian terbesar badan pesawat AirAsia berkenaan dengan keadaan sayap yang masih sempurna," katanya.

Bagaimanapun katanya, tiada mayat ditemui pada serpihan bangkai pesawat itu.

Pesawat AirAsia Indonesia yang dalam penerbangan dari Surabaya ke Singapura terhempas di Laut Jawa pada 28 Disember lalu menyebabkan kesemua 162 penumpang dan anak kapal terbunuh.

Bambang berkata, pihak berkuasa akan membuat keputusan mengenai tarikh akhir operasi mencari serpihan pesawat itu selepas satu perbincangan dengan keluarga penumpang pesawat QZ8501 yang dijadual diadakan minggu depan.

Sehingga kini hanya 103 mayat berjaya ditemui selepas pesawat berkenaan terhempas akibat cuaca buruk. – AFP

Sumber : mstar.com.my